9 juni 2013

Den förbisedda skogsstjärnan

Många är med all rätt begeistrade i vitsippan som anses som "det riktiga vårtecknet", möjligen i konkurrens med blåsippa och tussilago. Även jag är riktigt förtjust i den ranunkelväxten och tar i stort sett varje år många mer eller mindre lyckade bilder av vitsippor. I år blev det till och med ovanligt många bilder. En annan vit och dessutom vanlig blomsterskönhet är skogsstjärnan, som jag tycker är lite förbisedd. Själv "upptäckte" jag den på allvar för ett par år sedan på en fotoworkshop. Tycker att den har samma fotopotential som vitsippan! De stjärnformiga blommorna slår i denna del av landet ut i maj/juni och är allmän i hela Sverige. Skogsstjärna är Värmlands landskapsblomma.

Förra helgen fick jag mitt lystmäte då jag hittade ett parti skogsstjärnor som växte uppe på en drygt 150 cm hög sten. Detta gjorde att jag tämligen bekvämt kunde leta bilder bland de många blommorna. Annars brukar man nästa vrida nacken ur led när man fotograferar blommor i närbild...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.