12 okt. 2013

Öde Neptuni åkrar och magiskt ljus vid Byrums raukar

Efter besöket i Trollskogen förra lördagen, se föregående inlägg, styrde vi färden till Neptuni åkrar. Det naturreservatet är mest känd för mångfalden av blåeld under sommaren. Nu fanns förstås inte mer än någon sällsynt liten blå blomma på en i övrigt naken blomstjälk. Hittade inte mycket att fotografera på själva "åkrarna" och en del av bilderna blev lite suddiga trots att jag använde stativ i blåsten. (Stativet inte tillräckligt stadigt.) Så vi drog oss ner mot havet och hittade där några motiv värda att föreviga. Hade gärna sett några sjöfåglar på eller runt stenarna i strandkanten, men de fick jag klara mig utan.



Lördagens sista anhalt var Byrums raukar. Här har jag tidigare varit mitt på dagen i solljus mitt i sommaren. Nu var förutsättningarna helt andra: mulet med blåst där solen under korta stunder lyckades skicka sina höststrålar genom en glipa i det gråblå täcket. Tämligen perfekt fotoljus med andra ord! Och inga personer som klättrar eller går bland raukarna och visar sig i fel ögonblick. Så det fanns ingen ursäkt för halvdana bilder...





2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Fina platser och sköna bilder! Det blir en favorit från Neptuni åkrar och en från Byrum plus en bubblare... Favoriten från Netpuni är nummer tre. Utsökt komposition och balans i bilden och en mycket fin färgskala. Det rödbruna i tången kontrasterar mycket bra mot färgerna i stenen, som verkar vara bitvis blöt och bitvis torr. Den torra stenen bildar en fin "ö". Hittar inget som kan förbättras!

    Det var inte självklart vilken jag skulle välja från Byrum, men det blir bild sex. Det är ett fint djup i bilden tack vare de tre stenarna i förgrunden och att man tittar in i en "dal". Himlen har fått en fin färg och struktur också.

    Bubblaren blir den sista. Även här är det förgrunden som ger djupet i bilden. Jag tycker mycket om de här platta stenarna (nu var det sten igen!). Det som verkligen lyfter den här bilden är det fina ljuset. Det lyser vackert på stenarna och havet och himlen har ett spännande utseende också, både lite hotfullt och hoppfullt på samma gång.

    Ha en bra vecka!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Intressant att läsa dina utförliga kommentarer. Vad gäller bilden på blåstången är (består stenen av olika bergarter, samtidigt som en del av stenen ligger ovan vattenytan. Den bild du valt från Byrum var den sista jag tog där. Precis som du gillade jag "dalen". Vad gäller himlen hjälpte reglagen i Lightroom till. Direkt i kameran såg himlen helt vit ut, men jag kollade att den inte var utfrätt. Din bubblare kämpade jag med att försöka tona ner solblänket i högerkanten då jag tycker att det stör ögat en del. Lyckades dock inget vidare med det. Så den publicerade bilden är därvidlag orörd. Ha en bra fortsättning på veckan!
      /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.