10 apr. 2014

Växjöbyggnader en tidig morgon

För några veckor sedan bestämde jag mig för att "offra" lördagsmorgonen och hoppa upp ur sängen i ottan för att ge mig ut på kameran och se vad några kvarter i Växjö kunde bjuda på för motiv. Begav mig cykelledes till trakter som jag känner tämligen väl, men har sällan eller aldrig varit där av fotoanledning.Försökte emellanåt laborera med linjer och perspektiv i syfte att höja intresset i bilderna. har nämligen blivit inspirerad av Gerry Johanssons svartvita bilder efter ha köpt en bok av honom (Sverige). Strama, ödsliga och lite dystra bilder där linjer och former från olika byggnader, stolpar, staket och andra objekt går in i och över varandra. Ofta har skuggor en framträdande roll i hans bilder och det finns många intressepunkter att vandra mellan. Nu var det gråmulet i början av min tur så några skuggor kunde jag inte jobba med. Några av bilderna är mer traditionella bilder av fasader och byggnader, som jag av en eller annan anledning fann intressanta. Kommentera gärna bilder!














2 kommentarer:

  1. Hallå där Jer... f'låt Ulf! Du har fått till en inspirerande bildsvit från en vanligt svensk smålstad (?!). Svartvitt är helt rätt val. Många bilder, särskilt i början bygger mycket på upprepning av former och det funkar utmärkt.

    I bild ett är det mycket som strävar uppåt. Först brädorna i staketet och sedan skorstenarna. Stegarna är ju toppen! En av skorstenarna bryter mönstret och är vit. Telets perspektivihoptryckning gör bilden ännu mer intressant.

    Även trean har mycket formupprepning, dels trapphusen, dels de små taken. Här finns också något som bryter mönstret - cykelstället!

    Både femman och sexan andas sömning "förort" (som de flesta andra bilder i och för sig). Jag tänker på fotbollsmålet, men inga spelare på planen och bilarna som bara står där. Hyreskasernerna står där lite lagom grå (förstås, det är ju svartvitt!).

    I bild åtta är det de små detaljerna som förhöjer helhetsintrycket. Bänken och det jag tror är en soptunna till höger. Detsamma gäller bild nio. Skylten, lastpallen, sandlådan och inte minst texten "krossa kapitalet". Känns som en relik från proggens tid. Det enkla staketet blir en bra inramning.

    Bild 11 har ett tydligt "punctum", fågelhuvudet! Den lätt nerdragna persiennen och dess snöre ger mer att titta på. Är lokalen övergiven eller bara tom för tillfället?

    Bild 12 har ett annorlunda och spännande perspektiv då den är tagen från en högre punkt. Skorstenen gör bilden aktiv och kontrasteras av grenarnas organiska former. Spännande att se flera lager av bebyggelse också.

    Nummer 13 är en tydlig triangelkomposition och med gott om vågräta linjer som komletterar totalbilden. Blicken återvänder hela tiden till texten "Stiga" som blir en ankarpunkt.

    Totalfavoriten är den första bilden. Ingen tvekan. Kanske kan man tycka att trädet och dess grenar stör, men jag ser det inte så. Jag ser liksom "igenom" trädet.

    Ha en riktigt bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Go' kväll Bjarne! Tack för dina tankar och funderingar kring bilderna. Frånvaron av människor i bilderna är ett resultat av såväl den tidiga stunden och att jag väntade ut de människor som kom in och "störde" bildytan.
      Tyckte att texterna om att krossa kapitalet och befria Palestina gör bild 9. För länge sedan var det en bilfirma i byggnaden, nu huserar Vänsterpartiet där och bedriver någon slag återvinningsverksamhet i lokalerna. Så din koppling till är välfunnen!
      Jag gillar också bild 1 även om den ofrivilligt ljusades upp vid uppladdningen till bloggen. Bilden är betydligt mörkare i mitt bildarkiv. Även de andra bilderna är något ljusare än min avsikt, men det är framförallt bild 1 som misshandlats. Är lite småsur över det.
      Ha en bra påskvecka! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.